четвртак, 30. јул 2015.

Moj vodič kroz Ljubljanu (I deo)

Ljubljanski zmaj - simbol grada

Evo nas i na sledećem izletu, tačnije to je bio jednodnevni izlet u Ljubljanu dana 25.1o.2o14. godine. Polazak je takođe sa parkinga SC, petkom uveče u 23,45 h.

Izlet je glasio *** Ljubljana i Tržni centar BTC *** - pa krećemo na naš planirani put.

Naš vodič i na ovom putovanju biće gđica Daniela Milanović.

PLAN OBILASKA LJUBLJANE glasi:

Ko ide u ovaj grad samo radi šopinga, autobus će ga ostaviti kod šoping-centra i ti putnici će ceo dan provesti tu, a oni koji žele da upoznaju sam centar grada i njegove znamenitosti (obilazak grada se dodatno plaća vodiču u autobusu i iznosi 5 €), autobus će takođe otići i do centra grada, tamo ćemo se zadržati nekih 2 sata u laganoj šetnji i u upoznavanju znamenitosti grada, kasnije će nam ostati i nešto slobodnog vremena, postoji mogućnost takođe da se popnemo i na Grajski grič, odnosno na Ljubljanski zamak ili Ljubljanski grad kako ga zovu. Karta za obilazak i žičaru košta dodatnih 4 €.

Grajski grič na mapi Ljubljane

Ovako izgleda taj Ljubljanski grad. Mi smo se svi skupa popeli žičarom gore, ja sam lično to iskoristila da popijem kafu sa vodičima, vremena za detaljan obilazak ovoga puta nije bilo i to sam ostavila za sledeći moj obilazak Ljubljane.

slika sa neta

Ovo bi bile najkraće informacije vodiča za nas putnike.

* * *

Sada kada izađemo u gradu kod Zmajevog mosta, da bismo se vratili nazad do tržnog centra, naći ćemo se na istoj lokaciji, odnosno kod Zmajevog mosta u 14,3o h. Potom se vraćamo ponovo na parking tržnog centra BTC, i tamo ostajemo do 19,oo sati, kada je i planiran povratak za Beograd.

Autobus će kod tržnog centra biti parkiran kod Aqua-parka koji se zove "ATLANTIS" Vodno mesto.

U autobusu

Vožnja kroz Hrvatsku i Sloveniju uz kraće pauze radi odmora izgledala je ovako:

Kafica usput na INA pumpi

U Ljubljanu smo stigli u subotu u jutarnjim časovima. Fakultativno smo obilazili grad uz pratnju vodiča agencije.
Obilazak grada je obuhvatao: obilazak stare Ljubljane-istorijski deo, Gradske većnice, Roba fontane do crkve Svetog Jakova, zatim preko Novog trga, Trga Francuske Revolucije do Kongresnog trga.

Potom smo imali slobodno vreme u gradu ko želi ili organizovani odlazak autobusom do TC "BTC" i tamo smo proveli nekih 3,5 sata. Povratak autobusom za Beograd bio je zakazan za 19,oo h.

* * * * *

O istoriji same Ljubljane čućete dosta toga zanimljivog i korisnog u autobusu od vodiča, a našu šetnju takođe, u pratnji vodiča naše agencije, Ljubljanom započeli smo od Zmajskog mosta.
Ljubljana (nemački Laibach, italijanski Lubiana, latinski Labacum) je glavni grad Slovenije. Ima 266 000 stanovnika. Grad se smestio u centralnom delu Slovenije u tzv. ljubljanskoj kotlini, između Alpa i Jadranskog mora, na reci Ljubljanici približno 10 km od ušća u Savu, na nadmorskoj visini od 288 m. Poreklo imena grada je nejasno, a istoričari se ne slažu o izvoru imena. Po mišljenju nekih izvor treba tražiti u reči Ljubljena, dok drugi smatraju da je u pitanju staro božanstvo Labrus.

Simbol grada je Ljubljanski ZMAJ koji predstavlja snagu, hrabrost i veličinu. Postavljen je na vrhu Ljubljanskog zamka, na grbu grada i na Zmajskom mostu na reci Ljubljanica.

*** LEGENDA O POREKLU LJUBLJANSKOG ZMAJA ***

Postoji nekoliko objašnjenja o poreklu Ljubljanskog zmaja. Prema čuvenoj grčkoj legendi, na putu kući posle uspešno osvojenog zlatnog runa, Argonauti su pronašli jezero okruženo močvarama (prostor između gradova Vrhnika i Ljubljana) i tu je navodono Jason ubio čudovište. Čudovište je postalo zmaj koji se danas nalazi u grbu grada i na zastavi.

Grb grada Ljubljane

Zastava Ljubljane

Istinitija je priča da je zmaj preuzet od Svetog Georgija, čija kapela se nalazi u Ljubljanskom gradu. Jason i njegovi Argonauti su osnovani ovaj grad.

Sveti Jurij - zaštitnik Ljubljane

Istorijski gledano verovatnije je da je zmaj preuzet od Svetog Georgija, koji je bio svetac zaštitnik kapele na Ljubljanskom gradu, u 15. veku, a sveti Georgije se opet ilustruje kako ubija aždahu. Što prema tumačenju legende predstavlja pobedu hrišćanstva nad paganizmom.
Prema drugom objašnjenju zmaj je predstavljao samo najobičniju dekoraciju na grbu i zvanično je prihvaćen kao gradski simbol krajem 19. i početkom 2o. veka.
Ljubljana se prostire na 164 km2 u ljubljanskoj kotlini između Alpa i Karsta, odnosno Kraškog platoa ili polja.
Ljubljanski grad se nalazi na 366 km2 nadmorske visine.

Tokom Napoleonovih osvajanja Ljubljana postaje glavni grad fransuckih ilirskih provincija od 18o9. do 1813. godine, a grad se od 1815. godine vraća pod okrilje Austrije.

Ljubljanski zmaj

ZMAJSKI MOST

Nalazimo se kod jedne od najvećih znamenitosti u Ljubljani, čak i u Evropi. On je tada bio lučni - arkadni most, znači 19o1. godine je bio prvi ljubljanski armirano-betonski most i našu šetnju započeli smo upravo od ovog mesta. Godine 19o7. postavljeni su ovi zmajevi kojih ima 4 velika zmaja i još malih zmajića, no ovde vele da je jedan od zmajeva baš onaj po kojem je grad dobio svoj amblem ili grb, odnosno baš onaj kojeg su Jason i njegovi Argonauti ubili, no gradska priča kaže ukoliko neka devica pređe preko mosta, onda zmajevi njišu repom. ;)
Sledeći most preko koga ćemo preći bio je tokom srednjeg veka drveni i nazivao se Mesarski, i naravno stradao je u požaru i konačno u zemljotresu krajem 19. veka, odnosno 1895. godine onda su pristupili izgradnji ovog mosta da bi tako imali prelaz na drugu stranu, odnosno na stranu koja je nekada bila sama srž Ljubljane.
Gore vidimo i Ljubljanski grad ili Grajski grič i sve dole oko njega su ustvari ta glavna 3 trga koja ćemo proći i koja su činila tu srž Ljubljane od 13. veka, odakle grad i nastaje.

Upravo vidimo jedno impresivno zdanje koje se prostire prvo od Zmajskog mosta niz Ljubljanicu - to je inače glavna Gradska pijaca.

***

U Sloveniji su delovali poznati umetnici što se tiče kulture i arhitekture, dosta su se istakli i uglavnom najpoznatije arhitekte slovenačke su Ravnikar, zatim Maks Fabijani i Jože Plečnik.

E pa upravo Jože Plečnik je zadužen za projekat ove Gradske pijace, jer kada je izgoreo trg preko puta na koji ćemo sada upravo i preći, i kasnije se isto tako u zemljotresu srušio, onda se dobio taj prostor da se izgradi pijaca i Jože Plečnik ju je zamislio tako kao više zatvoreni, nego otvoreni objekat koji se upravo prostire ovde uz reku. On je takođe zamislio da taj Mesarski most projektuje kao pešačku pasarelu koja će biti zatvorena, odnosno da se ima odmah konekcija do pijace i preko Ljubljanice, međutim s obzirom da je pijaca bila gotova 1939. godine - sam projekat, a do 1942. godine je građena, znači rat ga je omeo u tome.
Eto to je bio razlog što je od preteče mosta odnosno od Mesarskog drvenog, prvenstveno nastao ovaj Zmajski, pa tek 2o1o. godine ovaj Mesarski most koji je sada potpuno moderno zdanje - videćete čelična i staklena konstrukcija.
Što se tiče Gradske pijace, zanimljivost je ta da je ona i cvetna i povrtna i riblja i tu se nalaze i mlečni proizvodi, samo je to sve odvojeno. Tako da su mlečni i pekarski proizvodi gore, dole je riba i povrće, dok su napred između kolonada začini i sušeno voće, na primer.
Tu se mogu naći i neki suvenirčići, a takođe ima i dosta lokala i s jedne i s druge strane niz Ljubljanicu.
Inače ovde upravo imate priliku da vidite i taj čuveni Gruber-kanal, koji je kopao inženjer Gruber Gabrijel.

On je bio inženjer hidrologije i njega su pozvali Habsburzi, on se naselio ovde i videćemo i palatu - Gruberjeva palača ---  u kojoj je živeo i gde je imao svoju opservatoriju - što znači 1o godina je on radio na ovom kanalu - od 1772. do 1782. godine prosto da bi sprečio izlivanje, odnosno poplavu koju je Ljubljanica izazivala, s obzirom da Ljubljanica zvanično nastaje od 9 kraških vrela, koja se kasnije spajaju u 2 kraka, posle nekih 14oo m, i onda od ta 2 nastaje Ljubljanica, tako da se tvrdi da ona ustvari ima 7 imena, ali njeno osnovno ime je Ljubljanica. I s obzirom da je ona u dužini od 41 km ponajviše tekla kroz to močvarno polje koje je bilo svuda oko grada, znači morali su se spasti na taj način da bi se moglo isušiti delimično to močvarno polje, a i naravno da se spase sam grad - to je upravo taj Gruber kanal.
Idemo malo niže i prećićemo preko tog nekadašnjeg Mesarskog mosta koji je dobio naziv po tome što su tu nekada mesari držali svoje prodavnice.

Zmajski most odakle i počinjemo našu šetnju

REKA LJUBLJANICA

Kroz grad teče reka Ljubljanica koja izvire kod Vrhnike iz 11 kraških vrela. Pre ulaza u grad teče kroz poznato Ljubljansko barje  tj. močvaru koja potiče još od starog veka.

Ljubljanica je duga 41 km i desna je pritoka reke Save u koju se uliva kod Zaloga.
Ljubljansko barje

Ljubljanica je proslavljena i u Prešernovoj pesmi Povodni mož. Ono što je takođe bitno za ovu reku jeste da je između 1762. i 178o. godine poznati naučnik Matija Gruber sagradio tzv. Gruberov kanal, da bi sprečio česte poplave.

Ovako upravo izgleda reka Ljubljanica slikano sa Zmajevog mosta:

Reka Ljubljanica slikano sa Zmajevog mosta

Ljubljanica je i glavna reka kranjske regije i reci na čijim se obalama nalazi sam glavni grad, i kako neki izvori tvrde reci po kojoj je grad i dobio ime.

GRADSKA TRŽNICA

Upravo ovde počinje i Gradska tržnica i prostire se sve do Tromostovlja

Detalji sa Zmajskog mosta - zmajići

U XIII veku grad je imao tri oblasti: Stari trg, Novi Trg i Mesto (prostor oko crkve Sv Nikole) i tada je verovatno dobila pravo da ima pijacu. Gospodari Ljubljane u to vreme bili su porodica Spanheim, dok su okolinom vladale druge porodice.

Natpis na tabli gde se mi sada tačno nalazimo

LJUBLJANSKI GRAD

Ljubljanski grad dominira gradom i nalazi se na brdu usred Ljubljane. Do dvorca se može stići žičarom iz samog centra grada. O tome ćemo malo kasnije, nakon našeg obilaska centra grada.

Na vrhu brda - Ljubljanski grad

Ljubljanska tvrđava, koja dominira starim delom grada, je najznačajnija  karakteristika Ljubljane. Čuveni arhitekta Jože Plečnik je pokušao da oblikuje grad po uzoru na drevnu Atinu. Pored nekoliko poznatih zgrada, daje nepogrešiv pečat svog sistema nasipa Ljubljanice, sa zanimljivim mostovima i interesantnim nasipima.

MESARSKI MOST

To je most preko reke Ljubljanice koji povezuje Ljubljansku tržnicu s Petkovškovim nabrežjem, na kome se nalaze brave zaljubljenih i nekoliko statua, tako da našu šetnju sa Zmajevog mosta, nastavljamo dalje preko ovog mosta.

Novi Mesarski most

Brave zaljubljenih na Mesarskom mostu

Smatra se da ako ostavite svoja ugravirana imena na katancima, to je kao zalog večne ljubavi.

Skulpture koje vidimo na ovom mostu su radovi modernih umetnika Ljubljane, jedan predstavlja vatru čovečanstvu i zbog toga je prognan - Prometeja, drugi je Satir i poslednje 2 su Adam i Eva koji su, prograni iz raja zato što su pojeli jabuku.

BRONZANE STATUE NA MESARSKOM MOSTU

autor je: Jakov Brdar

Satir

Adam i Eva

Plečnik je planirao da ovo bude kao pasarela, baš skroz zatvoren, međutim omeo ga je II svetski rat, tako da je ovaj Mesarski most tek 2o1o. godine ovde napravljen. Ove skulpture su recimo iz 2o13. godine.
Zatim našu šetnju nastavljamo dalje preko čuvene Gradske tržnice i evo i kako ta tržnica zapravo izgleda:

Evo i kako izgleda ta Gradska pijaca u Ljubljani,
dana 25.1o.2o14. godine

* * *

!!! --- Važna napomena u ovom uvodnom delu vodiča:

Ovako izgleda liflet koji je veoma koristan i koji ćete pokupiti u TIC-u,
odmah prilikom Vašeg dolaska u Ljubljanu
(TIC se inače nalazi kod pijace - između broja 3 i 4 na mapi dole)

Ovo je skenirana mapa da se lakše snađete dok ne nađete TIC